Domena dla Twojej strony – co warto wiedzieć zanim ją wybierzesz?
W toku ostatnich trzydziestu lat sieć www stała się nierozerwalną częścią naszego życia zawodowego i prywatnego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każde przedsiębiorstwo, które chce mieć stały kontakt z klientami musi założyć własną stronę internetową. A pierwszym etapem ku temu jest dobór i rejestracja domeny.
Jak wybrać najodpowiedniejszą domenę internetową dla Twojego przedsiębiorstwa?
Wybór domeny, a szczególnie tej, która ma służyć w celach biznesowych, powinien być przemyślany, zarówno w części dotyczącej nazwy głównej, jak i rozszerzenia. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla firmy musimy mieć pewność, iż jest właściwa do profilu jej działalności i terenu działania. To ważne, ponieważ jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze podniesieniem widoczności naszej strony w internecie, niełatwo będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasza firma działa tylko na terenie Polski, naturalnym wyborem jest użycie rozszerzenia com.pl lub .pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne opcje. Przedsiębiorstwa o mniejszym zasięgu mogą postawić na rozszerzenie regionalne, np. bialystok.pl, elblag.pl czy waw.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne państwa mogą od razu zarejestrować również inne interesujące je domeny państwowe, np. .de (Niemcy), .be (Belgia) czy .se (Szwecja), jeśli kierują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo postawić na bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .com – dla całego świata lub .eu – dla krajów Unii Europejskiej. Rzecz jasna są też rozszerzenia przeznaczone dla stron nie związanych z profilem biznesowym, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .org, .blog, .gov, .edu.
Odpowiednio przeanalizuj też dobór nazwy głównej domeny
O wiele więcej planowania zabierze z pewnością dobór nazwy głównej w domenie. Tutaj powinno się wziąć pod uwagę o wiele więcej czynników. Jeśli przedsiębiorstwo istnieje już w świadomości klientów, trzeba wykorzystać ją jako nazwę główną domeny, a jeśli nie, to powinniśmy wybrać nazwę nośną, niezbyt długą i przede wszystkim prostą do zapamiętania, która jednocześnie jednoznacznie kojarzy się z profilem działalności firmy. Jeśli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe związane z daną branżą gospodarki i poszukajmy interesujących asocjacji. Pamiętajmy przy tym, by wybrana nazwa główna nie łamała zasad ortografii (chociaż naturalnie nie będzie zawierać symboli diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę skorzystajmy z wyszukiwarki domen i sprawdźmy, czy nie jest ona już zajęta lub czy nie funkcjonuje już strona o bardzo zbliżonej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niepożądanych wizerunkowo konfliktów prawnych.